Bild över Kina

Bild över Kina
Kina - landet som gjort oss till barnfamilj

Sökmotor

Anpassad sökning

4 Juni - Tips och Trix

Jag är en person som önskar ha en någon sånär kontrollerad tillvaro. Jag brukar skriva packlistor osv. När vi väntade vårt första barn hade jag en hel del sådana listor; att-göra-före-BB, packlista till resa osv. Här sammanställer jag en del sådant som jag haft nöje och nytta av som kanske kan komma andra till glädje också?

Inför barnbesked
Jag hade gjort i ordning en ”BB-lapp” som jag bar med mig när det började närma sig BB. På den tiden matchade CCAA hela kalendermånader, så när månaden innan oss fick BB, så visste vi ju att snart är det vår tur. Jag skrev ett A4 i datorn med uppgifter såsom: vem ringde? Datum? Tid? Pojke/flicka? Födelsedatum? Stad? Provins? Övrigt? Denna fyllde jag sedemera i när telefonen äntligen ringde, och den lappen är väl förvarad bland övriga handlingar om adoptionen. Det var ju de första uppgifterna vi fick på dottern.

Efter BB
När samtalet kommit var det en del att fixa med. Migrationsverk, samtycke, Visum, bokning av resa, vaccinationer osv. Här hade jag skrivit en checklista och bockade med hjärtans lust av varje delmoment för att se att det hela fortskred framåt.

Inför resan
Packlista förstås. En för mig och en för dottern. Mannen min brukar packa på sådär 5 minuter oavsett längd på resa – jag packade om och packade om dotterns väska den sista månaden!!! Och det var en mycket bra terapi för mig. Oh, dit längtar jag igen, men jag lär inte ha tid den här gången att packa om så många gånger förstås…

Inför utfrågning av personalen från barnhemmet
Här hade vi funderat ut säkert 50+ frågor att ställa till barnhemspersonalen, som vi dock fick bryta ner till cirka 10-15 när det väl var dags. En del ytterligare information fick vi om dottern i samband med överlämningen så där gick en del frågor åt direkt. Sedan så är det ju begränsat med tid, så det är bäst att få med de absolut väsentligaste frågorna.

Tips och trix
Jag har skrivit ner tips till mig själv inför nästa resa:

- Skriv ner adresserna till de hotell vi bor på och ha nära till hands efter incheckning. Vi fick fylla i dessa uppgifter vid hemresan (eventuellt även på utresan, men det minns jag inte riktigt). Som tur var hade jag ”mappen” med i handbaggaget med alla våra dokument, men det blev ett himla letande. Nästa gång ska jag ha det sammanställt från början för att underlätta om man fortfarande då kommer att behöva skriva i denna information.

- Inte ta med någon filt in på flygplanet (vi hade en filt med oss som vi använde till dottern på hotellet, i vagnen osv), man får låna filt och den egna tar bara en massa plats i handbaggaget.

- Göra färdiga ”rubriker” till dagboken – ja, jag skriver dagbok vid resor – där det är enkelt att fylla i dagens aktiviteter. Med två barn nästa gång lär det finnas minimalt med tid för dagboksskrivande, samtidigt vill jag gärna göra det, det är ett underbart stöd för minnet om inte annat. Sedan kan man ju skriva ner resedagboken när man väl är hemma igen.

- Kontakta Försäkringskassan efter BB, för att höra vad som gäller med föräldrapenning osv. Eventuellt behöver Försäkringskassan skicka någon blankett till lönekontoret, kan vara bra att ha sådant fixat innan. Höra efter vad gäller de ”10 pappadagarna” samt när de ska anmälas.

Det var lite kort om vad man kan göra för att underlätta lite för sig. Hoppas du får några tips av de här raderna.

1 kommentar:

Applecore sa...

Tack! Jag tar tacksamt emot tipsen! Jag är nämligen också en helt okontrollerbar "list-person" :-)