Bild över Kina

Bild över Kina
Kina - landet som gjort oss till barnfamilj

Sökmotor

Anpassad sökning

10 September

CCAA har uppdaterat sin sida! Grattis till alla med juli 2006 LID! Nu har ni passerat en milstolpe.

Jag sitter och undrar när de svenska organisationerna ska börja ringa ut sina BB för den här omgången. Det är alltid lika roligt att läsa om alla nyblivna föräldrar när BB kommer.

Vår härliga dotter är inne i en riktig utvecklingsfas och det är inte alltid vi som föräldrar riktigt hinner med i svängarna. Hon har börjat anta sådana där ansiktsuttryck som: flin, bestämda damen-uttryck, surt uttryck osv. Just det där med flinet är nog det svåraste att hantera tycker jag. De övriga kan man ju le lite åt. Om någon har några bra tips angående flinande barn tar jag tacksamt emot dessa. De kommer ju när hon blir tillsagd om något hon gjort som hon inte borde ha gjort.

Just nu kämpar pappa i badrummet med tandborstningen och hon lyssnar inte på honom! Inte öppna munnen, hon sväljer tandkrämen osv. Gråt och skrik när hon inte får som hon vill förstås. Detta är en del av familjelivet som man kanske inte tänkte på när man längtade och väntade barn. Många tankar som jag hade innan vi fick dottern var mer av det roligare slaget. 4-åringen testar gränserna återigen efter att ha varit en tämligen lugn 3-åring. Jag läste i Trotsboken om just 4-åringar och mycket stämde in på henne. Skönt att hon är som barn ska vara i alla fall..

Jaha, "äntligen måndag" så jag får se på "Sjukhuset" igen. Den serien gillar jag verkligen.

Som jag såg på någon annan blog undrar jag vilka ni är som kommer och läser här. Vore roligt med att höra vad ni är för några, är ni blivande/varande adoptivföräldrar eller vad? Skriv gärna!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej ! Jag följer din uppmaning och tar och presenterar mig. Jag är en mamma till två underbara barn från Colombia. 8 och 2 år gamla. Vi fick bli deras mamma och pappa då flickan var 13 månader och vår pojke var precis 2 år, så vi är ganska nyblivna tvåbarnsföräldrar. Jag följer din väg till att bli tvåbarnsmamma med stort intresse och känner så väl igen din väntan. Fortsätt att skriva med din fina livsinsikt det är väldigt givande för oss som läser //MVH Ulrika

PS Känner också väl igen er 4 årings beteende och jag kan säga att det blir inte lättare :-).....

Siri sa...

Hej Ulrika!

Tack för din presentation! Jag har förstått att det inte blir lättare, dotterns farfar sa att "så håller de på tills de är 25"!! Några år kvar alltså, innan dottern är vuxen...

Har ni precis kommit hem från Colombia?

Siri

Anonym sa...

Hej,
jag har precis hittat din blog och gillar att läsa den!
Själv har vi en 5-åring från Kina och väntar på syskon. Vi har LID 060412 och antar att ni har något liknande?
Vår dotter har nu sansat sig något, för när hon var 4 var det rätt jobbigt :-)
Men, snart kommer väl nästa period!
Kram Ulle

Siri sa...

Hej Ulle!

Kul att du hittat till min blog. Vi har LID i mitten på maj ungefär.
Är 5-åringen något lugnare eller blir det bara en annan vändning på utvecklingen??

Anonym sa...

Hej Siri!
Faktiskt, vågar knappt skriva det och ännu mindre säga det högt, så är 5-åringen lite lugnare nu. Försöker njuta så länge det varar :-)
Hon har varit så fruktansvärt bestämd vad gäller vilka kläder hon ska ha på sig (och vilka hon INTE ska ha). Men även det har blivit lite lättare, och roligare. Hon är för övrigt den gladaste och härligast tjej man kan tänka sig!
Kram, Ulle

Siri sa...

Hej Ulle!

Jag ser fram emot en lugnare 5-åring...

Jag måste lära mig att försöka se "trasslet" ur en annan synvinkel ibland, dock kan det ju vara svårt när man är trött efter en lång dag på arbetet.

/Siri