Bild över Kina

Bild över Kina
Kina - landet som gjort oss till barnfamilj

Sökmotor

Anpassad sökning

7 Mars och 3 års dag

I dag är det 3 år sedan vi blev barnfamilj, hos Civil Affairs i Nanning, Guangxi, Södra Kina. Det var en stund där många känslor blandades. Nervositet, glädje, sorg om vartannat. Vi föräldrar fick en liten ceremoni som det kallades, där en person från Civil Affairs höll ett tal som innehöll en blandning av pratiska frågor, om barnen osv. Det kändes som om talet höll på länge, men i själva verket endast ett par minuter.

Vi var första familjen som blev uppropade att ta emot vår dotter. Spänningen var enorm. Min man stod redo med brevet vi skulle ge till barnhemspersonalen, jag stod och höll i nallen. Dottern kom, innan hon kom i min famn fick vi en väska med saker från fosterfamiljen där hon bott och denna lämnade jag genast över till min man. Sedan fick jag vår dotter i famnen. Hon blev ledsen förstås och det blev vi med, å hennes vägnar. Snart var det dags för nästa familj att få sin dotter osv. Det var 8 barn totalt. Hela överlämningen skedde snabbt och det var en oerhörd hög ljudnivå då alla barnen skrek, men detta hörde vi inte då utan såg först på videofilmen när vi kommit hem.

Denna korta sekvens ur vårt liv är fastetsat i både mina näthinnor som i minnet. Minnet av att möta vår dotter för första gången, känna hennes doft och känna hennes lilla hjärta slå fort inne i bröstet.

Även om det för oss är ett mycket viktigt, stort och lyckligt minne, så vet vi inte egentligen hur mycket det har påverkat dottern i ett längre perspektiv. Jag önskar att överlämningen kunde ske mer lugnt, att man fick chans att lära känna barnet en kort stund innan det sker, men så är det tyvärr inte i Kina.

I dag firar vi familjedag. Vi har fått många dagar extra att fira/år förutom de man ändå firar. Det är kinesiska nyåret, hennes födelsedag, vår familjedag och namnsdag. Dessutom tänker jag alltid lite extra på den dagen jag tog emot samtalet, när vi fick barnbesked. Dessa dagar blir ju nästintill fördubblade när vi så småningom får nästa barn.

Sedan är det ju förstås en annan sida också. Som jag kanske tidigare skrivit i bloggen, så tänker jag en del på födelsefamiljen. Tänker de på henne? Vilka är de biologiska föräldrarna? Just kring födelsedagen är dessa tankar hos mig mycket och jag sörjer för dottern, att hon inte kommer att få veta sitt ursprung och jag sörjer för den biologiska familjen som inte får chansen att uppleva och leva med denna charmiga, nyfikna, duktiga och vackra flicka. Jag brukar titta upp på himlen och tänka att vi lever under samma himmel, den biologiska familjen och vi. Vi lever på samma jord och detta har vi gemensamt.

Jaha, detta blev ett långt inlägg. På återseende

4 kommentarer:

Anonym sa...

Sorry, jag är inte så van bloggare så jag råkade lägga in min kommentar på fel ställe, här kommer den på "rätt" ställe...

Vad fint du skrev om då ni fick er dotter o på slutet då du skrev om att ni har samma himmel som hennes biologiska familj - så har jag aldrig tänkt på det förut, vi har en pojke som vi har adopterat från Thailand. Han bodde på ett litet privat barnhem då vi hämtade honom för snart tre år sedan. Vi spenderade ungefär en timme på barnhemmet tillsammans med honom o hans barnskötare innan vi for vidare till vårt hotell. Då följde hans skötare med oss o först där sade hon med tårar i ögonen hejdå åt honom o önskade oss lycka till! Pojken grät då hon gick men vi fick honom snabbt glad med hjälp av leksaker o buslekar. Men på kvällen då han skulle gå o sova till natten grät han hejdlöst o våra försök till tröst gjorde bara saken värre... Tuttflaskan blev hans enda tröst de första nätterna o den har han haft väldigt svårt att släppa ifrån sig! Nu väntar vi på ett syskon från Kina sedan ett år tillbaka, därför brukar jag läsa din blogg :) Hoppas bara att det snart börjar gå snabbare framåt med barnbesked från Kina, annars får vi vänta i evigheter.

Kramar,
Anki

Siri sa...

Hej Anki!

Kul att du skriver hur det var för er. Det är så olika i olika länder. Ja, hoppas att CCAA snart speedar upp, men vi får väl se hur det blir.

Anonym sa...

Det var väldigt fint skrivet.
Jag tänker också på dotterns biologiska föräldrar ibland. Det är svårt att riktigt veta hur jag ska tala kring dom inför min dotter. Jag är så glad, tacksam och ödmjuk inför det faktum att vi får vara hennes föräldrar men känner en klump i hjärtat/magen eftersom hon inte fick vara hos sina födelseföräldrar. Eller, för att dom inte får ha denna underbara tjej hos sig. Minns att jag grät mycket när vi skulle resa hem den där dagen för snart 5 år sedan. Grät för att jag längtade hem till Sverige men också för att vi "tog" henne från Kina.

Siri sa...

Ja, det är verkligen blandade känslor det här med adoption. Jag kan känna att jag tänker mer och mer på det ju mer åren går. Jag försöker samla in så mycket information som bara går om dotterns första tid. Det är inte mycket som går att få fram förstås, men ändå.

Jag tror att vi adoptivföräldrar av i dag har fått lära oss hur viktigt det är att vara öppen för barnet om adoptionen osv. Många som adopterades för 30 år sedan har kanske haft det jobbigare då man kanske hemlighöll fakta om adoption och inte talade om det. Vår dotter har hört sin historia från början, på hennes nivå.

Har ni boken "När du föddes i Kina"? Den är bra, den har vi läst och diskuterat med vår dotter. Jag hoppas att våra samtal och öppenhet kommer att hjälpa henne när tiden kommer för att söka sin identitet osv under tonåren.