Bild över Kina

Bild över Kina
Kina - landet som gjort oss till barnfamilj

Sökmotor

Anpassad sökning

24 Januari

Go´kväll!

Nu sover dottern sött i sin säng efter en lång dag på dagis. Sitter här och uppdaterar min blogg med nya länkar.
I dag har jag haft mycket på arbetet så jag har inte haft tid att fundera mera på vår väntan. Nu när jag sitter på "kammaren" så kommer dock tankarna. Vem väntar vi på? Är vårt barn redan fött och lämnat någonstans? Det är lite tvetydiga känslor, vi är egoister och längtar efter ett barn som är övergivet någonstans i Kina... Det är ju inget man skulle önska ett barn, men när det nu finns så många föräldralösa barn i världen så anser jag, att för de barnen är det en andra chans till ett normalt liv i en familj. Barnhem är inte ett hem för barn!

Jag brukar skriva ner mina tankar och längtan till vår blivande barn, precis som jag gjorde när vi väntade vårt första barn. Tänk den dagen dottern vill läsa min dagbok och hon får se hur efterlängtad hon var!

När vi väntade förra gången så krävdes det förberedelse av alla de slag; inköp, iordningsställande av lekrum, barnsäkra bostaden osv. Nu är allt redan förberett och klart, det enda osäkra är ju om alla barnkläderna kommer att kunna användas, det finns ju trots allt en liten chans till att vi får en pojke från Kina! Chansen är liten, men den finns. Då blir det att göra sig av med alla flickkläderna i alla reseväskor och påsar i klädkammaren...

Det är lite lustigt hur man tänker innan man får sitt barn, hur man tror vardagslivet kommer att se ut! Till viss del blev det som jag trodde, men i andra avseenden blev det inte så. Man lär sig något nytt varje dag och att leva med en 3,5-åring är både roligt, jobbigt och tröttsamt. Dessutom när vi fick en liten tjej som pratar och pratar och pratar så mamma har fått konkurrens här hemma. Pappa får ibland inte en syl i vädret när vi sätter igång. Dock är det bra för hennes språkutveckling! Ordförrådet är stort och hon överraskar oss jämnt och ständigt med nya långa ord och förklaringar av hur saker och ting ligger till. Jag bara väntar på 4-5 åringen som lär vara en allvetare har jag hört!

Oj, vad jag svamlar på. Undrar om någon ids läsa vad jag skriver. Snart dags att hänga upp nästa tvätt... Tvättkorgen är aldrig tom, den fylls på hela tiden och kräver sin uppmärksamhet.

Dags att sluta för nu. Sov gott, det lär nog jag göra i natt!

Inga kommentarer: