Bild över Kina

Bild över Kina
Kina - landet som gjort oss till barnfamilj

Sökmotor

Anpassad sökning

24 Januari

Nu har det gått en dag med nya kameran. Jag har tagit mängder med bilder, men märker när jag fört över dem till datorn att alla inte är helt skarpa. Det tar tid att lära sig vilka funktioner som passar bäst till vilket motiv som ska fotas. Nåja, tur att jag hinner öva mycket innan en blivande kinaresa (kan ju hinna bli ett riktigt proffs med tanke på väntetiden!). Dottern har också övat sig på att fota med SIN kamera. Jag har nog aldrig blivit så mycket fotad någonsin tror jag. Dessutom har hon fotat sånt som jag aldrig ens tänkt på här hemma, så det är ju roligt.

I dag passade jag på att frosta ur våra två frysar, det tog nästan hela dagen. Nu är det mer struktur i lådorna och nu ska vi göra middagar av den mat vi har. Sedan blir det till att köpa nytt.

Dottern tappade sin fjärde tand i går på eftermiddagen, och den tredje tappade hon i torsdags. Nu har hon en riktigt stor glugg i överkäken och hon läspar så gulligt. Inte en tillstymmelse till nya tänder i gluggen ännu. Den tand hon tappade i går hade redan en permanent tand bakom och hon bara drog ut mjölktanden. Den tappade hon i sängen så det blev ett hiskeligt sjå att hitta den bland vita lakan. Som tur var lyckades vi med det. Tandfen kom och lämnade en blank guldpeng i glaset.

Maken min tömde sin blå porslinsgris som det står "Pappa" på i dag. Den innehöll närmare 600 kr och han donerade dem till dottern som förde över pengarna till sin spargris. Det börjar bli dags att sätta in dem på bankkontot snart. En del av pengarna hon fått under åren i mynt är det meningen att hon ska få ha som fickpengar i Kina, till det hon vill köpa för sina pengar. Hon har redan funderingar på en del saker hon önskar köpa. Jag har sagt att hon får köpa i princip vad hon vill, bara det inte är alltför skrymmande saker. Det måste få plats i reseväskan!

Helgen har gått alldeles för fort och i morgon är det arbete och skola återigen.

Inga kommentarer: