Bild över Kina

Bild över Kina
Kina - landet som gjort oss till barnfamilj

Sökmotor

Anpassad sökning

24 Juni

Kanske ska du adoptera från Kina om:

Du har väntat på ett barn i över fyra år
Att i vissa delar av världen är det år 2006 fortfarande
Du är mer intresserad av vad som händer i maj 2006 än juli 2010
Du har gjort tre hemutredningar för samma adoption (tre läkarintyg, tre utdrag från Försäkringskassan, tre utdrag från....)
Du äger barnkläder i tre olika storlekar för fyra olika säsonger (eftersom du inte vet när eller hur stort)
Du vet aldrig hur många dagar det är i nästa månad
Du vet att barn kommer i omgångar
Du känner personer som förstår när du talar om tvådagarsmånad eller tredagarsmånad
Du känner Rumour Queen OCH känner henne inte
När du talar om ”den där tiden i månaden” talar du om CCAA uppdatering och barnbesked
Du älskar någon av hela ditt hjärta men som du aldrig har mött

Författare: Margaret Leigh
(Fritt översatt och anpassat till svenska förhållanden)

I dag har vi väntat 1500 dagar sedan vi blev inloggade!! Där är:

4 år, 1 månad och 9 dagar
49 månader och 9 dagar
214 veckor

Jag kommer aldrig glömma ett Tupperware-party jag var på i april 2001 (!) då jag satt som enda ickevarande mamma på partyt. Min väninna, som stod som värdinna, hade just fått sitt första barn och bjudit in sin mammagrupp och mig på detta party. Självklart var det mycket prat om barn, förlossningar osv. Själva höll vi på med fertilietsförsök då, som inte gav några resultat. En mamma i gruppen (den som fick barn först av dessa mammor, i januari tror jag det var) säger att "i maj ska jag bli gravid med vårt nästa barn"! Tro det eller ej, men det lyckas hon faktiskt med. Där satt jag, som försökt bli gravid i fem-sex år och påbörjat fertilitetsbehandlingar, och tänkte för mig själv att jag hoppas hon uppskattar sin/sina barn, för att ta för givet att kunna få barn det finns inte i min verklighet. Jag tror att vi som fått kämpa och vänta länge på våra barn uppskattar dem kanske på ett annat sätt, än de som fått sina barn "på beställning". Detta lilla pyre som vi nu väntar på är mycket efterlängtat och jag tror att när vi väl får träffa detta barn kommer vi glömma alla år och månader av väntan och längtan och känna att det blev rätt barn för vår familj. Att vi var tvungna att vänta så här länge för just denna individ.

I dag är det dessutom sex år sedan vår ansökan på vårt första barn lämnade Sverige för att flygas hela vägen till Beijing och CCAA:s kontor. Tänk, då väntade vi 6,5 månader på besked...

Inga kommentarer: