Bild över Kina

Bild över Kina
Kina - landet som gjort oss till barnfamilj

Sökmotor

Anpassad sökning

21 Augusti

I dag har jag haft en dag då jag hunnit med mycket. Jag har tvättat (som vanligt...), jag har bytt i sängar, tvättat dotterns täcke och kudde som vi måste göra ofta (p.g.a. kvalsterallergin), planerat veckomeny, inhandlat mat till veckan, rensat dotterns garderob, namnlappat alla nya kläder samt de där namnlapparna ramlat av osv.

I morse låg vi och mös i sängen som vi brukar göra på helgerna. Vi pratade förstås om blivande syskonet. Jag frågade dottern vad hon tänkt att lära sitt syskon och hon sa något i stil med detta "jag ska lära den att man inte behöver vara rädd och man kan vara trygg då det finns en mamma, pappa och mig". Dessutom skulle hon lära syskonet att lägga knappussel, bygga med duplolego, rita osv.

Dottern har också fått sin allra första veckopeng! Hela 20 kr blev det. Vi har tidigare talat om det här med veckopeng och vad hon förväntas göra för att få veckopeng. Jag bad henne i dag skriva ner vad hon själv tycker hon ska göra. Det blev: plocka undan på sitt rum varje dag, dammsuga sitt rum en gång i veckan, göra läxorna, packa och packa upp gympapåsen. Dessutom vill hon plocka ur diskmaskinen och ta ut tvätt från tvättmaskinen en gång i veckan. De två sista är inget vi har pratat om tidigare, men det går väl bra. Dock blir det nog endast bestickkorgen hon kan tömma, resten når hon inte upp för att lägga in i skåpen.
De 20 kr får hon göra vad hon vill med (i princip). Godis står vi för, så hon kan antingen spara till något större eller köpa något för 20 kr.

I morgon ska vi försöka hitta kasetter till videokameran, så maken kan filma mig och dottern när vi öppnar barnbeskedskuvertet när den dagen kommer!

Inga kommentarer: