Bild över Kina

Bild över Kina
Kina - landet som gjort oss till barnfamilj

Sökmotor

Anpassad sökning

25 Augusti

Nu är det full fart med att kolla igenom vilka handlingar som ska med till Kina och hur många av varje exemplar. Jag har hittat våra passfoton vi tog för över fyra år sedan t.ex. Till visumansökan behövs också passfoton och jag undrar om det räcker att ta ett av dotterns skolfoton från förra året till hennes så man kan slippa ta nya? Jag har betalat in till Migrationsverket och maken ska bara skriva under så kan jag skicka så fort pengarna är dragna på kontot i morgon. Jag har tittat lite på visumansökning också, men som medresenär ska man skriva hotell och adress till hotell och det kan de ju inte göra förrän hotell i Kina är bokat. Sakta men säkert börjar jag få ordning på alla handlingarna.

I går skickade jag sonens scannade foton till framkallning. Jag har en duktig kollega som arbetar mycket med bilder och hon fick till det väldigt bra. När kopiorna kommit och jag har tid, kommer originalrapport på kinesiska, översättningen och originalfoton raskt få en viloplats i bankfacket.

Jag hoppas att vi ganska snart får besked från den svenska resebyrån om preliminärt resprogram. Känns som att tiden faktiskt kommer gå snabbt denna gång och vi har mycket kvar att göra.

Maken och jag ska skriva en lista på saker som måste göras här hemma innan vi åker iväg. Barnsäkra är en absolut nödvändighet. Vi har trappa och trappgrinden har varit borta sedan renoveringen. Den måste absolut upp. Sedan är det att barnsäkra sopskåpet, översta lådan med vassa knivar och några andra köksskåp där vi har finare porslin.
Mer att förbereda är barnsängen där vi tänkt köpa ny madrass. Tripp trappen ska också skruvas ihop. Men, säng och Tripp trapp kan vänta tills sista veckan. Tvätta upp täcken och sängkläder behöver göras liksom de kläder som sonen kommer att kunna ha.

Jag pratade i dag också med dotterns skola om ledighet. Hon behöver vara ledig mer än tio dagar och jag har från rektorn redan i våras fått besked att hon beviljar ledigheten men att någon ett steg ovanför henne också måste godkänna. Det är en ren formalitet säger hon.

Jag har också mailat och pratat i telefon mycket sedan i måndags förstås. Många vänner och släktingar har jag mailat som självklart svarat. Alla dessa mail sparar jag som ett glatt minne. Vad många människor man har runtomkring sig som är intresserade och nyfikna på vårt blivande barn!

Inga kommentarer: